Verslag European Championships Shore 2015

7 december 2015: verslag door Miranda Koop

Er zijn zo eens van die wedstrijden waarvan je denkt: “Doe ik het wel of doe ik het niet?”

EFSA Shore Malta 2015 was er ook zo één!

Na een afwezigheid van een aantal jaren was Malta in 2013 weer toegetreden tot de EFSA Familie. Zij vielen dan ook meteen met de deur in huis en vroegen hosting voor Shore 2015 aan.

Voor ons was dit voor ons allemaal de eerste keer. Meteen werd er op Google satelliet beelden op gezocht. Oei! Wat een eiland. Waren er wel parcoursen voor 50 á 60 man aanwezig. Lang leve de multimedia van tegenwoordig. Facebook en Watts-app maakte overuren met het uitwisselen van informatie met Charles Caruana en Robert Attard

Frank van der Zande had het op zich genomen om de vluchten – auto’s en inschrijvingen te regelen. Dat had hij weer perfect voor elkaar voor beide teams.

Maurits Keur , regerend Europees Kampioen  zat op de terugvlucht  vanuit Zuid Afrika , waar hij de WK korpsen deel genomen had , toen wij met 8 man en 1 vrouw richting Zaventem reden.

De 2 teams waren hetzelfde als vorig jaar.

Team A : Miranda Koop , Frank Koop , Frank van der Zande , Maurits Keur en Kees van de Velde

Team B : Remi Lindhout , Jan Hennekam , Philip Franke , Eddy op den Brouw en Jan van Pieterson.

De late vlucht van 19:50 hield in dat wij zaterdag op ons gemak konden doen. Het hield ook in dat wij pas om 22:35 , in het donker landen. Gelukkig hadden we zondag alle vrijheid  ,om met onze 3 Skoda Fabia  Stationwagens, het eiland en de parcoursen een beetje te gaan verkennen. We stonden versteld van wat we zagen. Geërodeerde zandsteen met overal scherpe punten. De nieuwe schoenen van Eddy o.d Brouw zaten binnen een mum van tijd vol met krassen. Ik was niet zo slim en liep op slippers. Dat was de eerste en ook meteen de laatste keer dat ik die aantrok als ik richting het water ging.

Malta is een eiland waar je van houdt of niet. Kleurrijke aquariumvisjes in overvloed als je weet hoe je  met het voer ,  2 kg paneermeel , 1 kg kaasdeeg en 2 sneeën melk brood , moest omgaan. 2 tot 10 gram loodjes en dobbers is niet direct het eerste waar je aan dacht bij een Shore kampioenschap. Gelukkig waren er ook garnalen en Koreanen. Daar wisten wij wel raad mee. Al dachten de meeste vissoorten daar anders over. Tijdens de training wedstrijd zagen we al snel dat wij hier een zware dobber aan hadden. Onze voorspellingen kwamen al aardig uit. Malta en Italië bezette samen de eerste 10 plaatsen. Dat beloofde wat voor de wedstrijd.

Omdat er zo een volle programma was voor dinsdag tijdens de opening , werd er besloten om maandag avond alvast de vakken te trekken.  We kwamen meteen in aanraking met de Maltese tijd. 19:00 werd 19:30 en uiteindelijk 20:30. De meeste mensen waren alweer weg gegaan om te eten. Ik nam het op me om vakken te trekken voor de afwezige landen , zo waren we toch nog klaar om 23:10. Er werd  ingezet op 2 en 4 mans teams. Voor de grootste vis , 1 kg , werd er even getwijfeld. Niemand zag het zitten dat er een vis van 1 kilo gevangen zou worden. Na enig overleg werd het 500 gram. In mijn ogen nog veel maar ok! Omdat het allemaal zo lang duurde was Frank Koop even onder bij het hotel gaan vissen. Hij had zijn zinnen op een grote vis gezet. Frank was meteen een droom minder. Niet een beet in 1 uur. Samen met Frank van der Zande is hij naar Valletta gereden  om  Maurits Keur op te halen.

Voor dinsdag overdag was er een excursie georganiseerd door EFSA Malta , langs verschillende steden. Deze rit eindigde bij een wijn proeverij. Wij besloten om niet mee te gaan. Lijnen knopen , nog wat proefvissen en het een en ander uit proberen vonden wij belangrijker. Marits moest natuurlijk ook helemaal omschakelen van Zuid – Afrika 3/0 haken naar Malta haakje 10. Achteraf gezien was het een heel wijs besluit. Op Malta rijden vergt veel geduld want zij rijden als gekken en geloven niet in op de afgesproken tijd komen. Met als gevolg dat er veel gestreste mensen waren die moesten jakken en jagen om gedoucht en in pak op tijd voor de opening te komen. Lang leve de open bar want 20:00 werd weer 21:15. Een open bar maakt een hoop goed. We mochten van geluk spreken dat de minister van sport niet aanwezig kon zijn omdat hij vast zat in het Parlement. Om een lang verhaal kort te houden…na een korte nacht liep de wekker om 6:30  af.

Het was nogal een wilde rit richting het parcours in Marsaskala. 9:00 uur moesten we aan de waterkant staan. Gelukkig hadden we allemaal een Tom-Tom bij ons want bij elkaar blijven was absoluut onmogelijk. Na een rommelige start werd er eindelijk gevist van 11:00 tot 16:00. 7 uur later stonden we vermoeid met zere voeten en pijnlijk kuiten weer terug bij de auto’s. En meest belangrijk totaal verast. Italië 1e , Malta B 2e en Nederland B 3e . Dit kon gebeuren dankzij een vak overwinning van Remi Lindhout en een 2e plaats van Jan Hennekam. Beide goed voor een 5e en 6e plaats individueel. Frank van der Zande 11e ,  Eddy op den Brouw  18e en Frank Koop 24e. Zomaar 5 man bij de eerste 25. Er gloorde hoop in Kamp Holland! We vlogen op de terugweg langs een hengelsportzaak voor dobbers , hobolood en haken. Iedereen was al aardig door hun voorraad heen. Een verlies van 50+  haken en haaklijnen was het gemiddelde van de meeste buitenlanders. Mr Fish deed goede zaken.

Dag 2 Donderdag richting Sliema was niet veel anders. 9:00 uur aan de waterkant staan .Vissen van 11:00 tot 16:00 . We konden amper bij elkaar blijven met de auto’s. De andere deelnemers reden in de bus die door de organisatie werd geleverd. Die had net als ons last van het verkeer. De jongens van Malta reden vaak al vooruit naar het parcours. Zij zetten deze uit en vulde de emmers met het voer en aas. De meeste deelnemers hadden er tijdens de training al commentaar op het geleverde voer/ aas gehad. Aan de kwaliteit hadden ze geen opmerkingen maar het was hun meer te doen over de hoeveelheid. Als je al zo moeilijk loopt dan ben je niet zo blij met 4 kilo extra dat je moet mee sjouwen. Met 17 vissen wist Remi een 2e plaats in zijn vak te vissen. Jan Hennekam 4e en Eddy o.d Brouw 5e. De beide Franken van team A visten een mooie 2e plaats in hun vakken en ik een 4e plaats. Daarmee trokken wij de team door naar een 3e plaats die dag. Team B behoud zijn 3e plaats en wij stegen naar de 5e plek algemeen. Wederom was het om kleurrijk en klein te doen maar wel meer vis. En wederom werd er linea recta naar de hengelsportzaak gereden. Ik had de tip van mijn bolognese stok gebroken en hoopte dat hij die kon repareren.  Gelukkig  was dat geen probleem. Iedereen weer bepakt en bezakt met nieuwe haken en loodjes  terug naar het hotel om te knopen. We houden de economie wel op peil zo!  Er werden ontelbare visjes tussen 14.5 en 14.9 gevangen. Minimum maat was 15cm, heel frustrerend . ‘Avonds aten we altijd gezamenlijk bij een geweldig restaurantje. De maaltijd werd ook meteen gebruikt om het een en ander te bespreken . Wat konden we anders doen? Wat moesten we veranderen? Niks was de uitkomst. Of de vis zat voor je of die zat er niet. Iedere 30 seconde iets naar echts of naar links gaan. Hoe dan ook , het was zoeken , zoeken , zoeken. De grootste vis over 500 gram was nog steeds niet gevangen. Mocht die niet gevangen worden dan werd er een naam getrokken uit alle deelnemers die betaald hadden. Alles stond open voor de laatste dag.

Dag 3 vrijdag, de wekker liep al om 6 uur af. Vandaag werden we al om 7:00 uur verwacht aan de waterkant. Gelukkig maar 15 minuten rijden. Uitstappen aan de snelweg en tussen 2 betonplaten door naar beneden lopen. Sommige stonden aan het water en anderen 3 meter hoger op een overhangen klif. Frank Koop had verschrikkelijk veel pech toen hij 2 Pietermannen ving van boven de 30 cm. Pietermannen telden helaas niet mee omdat zij giftig zijn. Schorpioen vissen telden wel mee ondanks dat zij ook giftig zijn. Groot of klein was standaard 15 punten. Remi vist weer heel sterk en eindigt 3e in zijn vak , alsook Jan van Pieterson. Jan Hennekam en Eddy o.d. Brouw werden beide 2e. Goed voor een 2e plaats met het team. Toen werd het heel spannend. Malta A viste een 1e plaats met 43 punten boven op de 70 ( 113) van de eerste 2 dagen. Nederland B 42 punten boven op de 71 ( 113) . Malta B 39 punten boven op de 85 ( 124) van de voorgaande 2 wedstrijden. Na veel rekenen kwamen we tot de ontdekking dat Italië er ook nog was met 35 punten. Samen met  de 87 die zij al hadden werd dat 122 in totaal.

Onze voorspelling voor Malta kwam uit.

Goud Malta B  124 pnt.

Zilver Italië   122 pnt.

Brons Malta  B 113 pnt ( 2696 cm)

4e Nederland B 113 pnt ( 2377 cm)

5e Wales 94 pnt

4e Salvaltore Messina Italië

5 en 6 Malta

7 Jan Hennekam Nederland B

14e Frank van der Zande      17e Frank Koop    18e Eddy op den Brouw       24e Miranda Koop

35e Jan van Pieterson          45e Philip Franke   46e Kees van de Velde         48e Maurits Keur

Goud  Dames :Catharine Farrugia

Zilver  Dames : Miranda Koop

Brons Dames : Ria van Ranst

Goud 4 mans team :Jan Hennekam , Miguel Cutajar , John en Robert Attard

Zilver 4 mans team: Remi Lindhout , Frank Koop , Kees van de Velde en Salvaltore Messina

Brons 4 mans team : Jan van Pieterson , Simon Axiaq , Kim Bowden en Catharine Farrugia

Goud 2 mans team : Remi Lindhout en Umberto Fontemaggi

Zilver 2 mans team Simon Axiaq en Robert Attard

Brons 2 mans team John Cardona en David Evans

Tot slot 1438 vissen gevangen samen goed voor 239 meter . Gemiddeld 16.6 cm per vis. De grootste vis was inderdaad boven 500 gram. Jean Luca Cardona ving 2 Papagaai vissen in de laatste wedstrijd. 580 en 720 gram. Hij heeft de pot dus dik verdient.