NK Big Game Yucatan, Mexico

Verslag prijsuitreiking Penn Challenge 2016

Op woensdag 26 oktober j.l. vond in de showroom van Pure Fishing Benelux de officiële prijsuit-reiking plaats van zowel de Penn Challenge 2016, als van het EFSA Nederlands Kampioenschap Big Game Vissen 2016.

Voorafgaand aan de prijsuitreiking was er ruim de gelegenheid voor de deelnemers , oud-deelnemers en toekomstige deelnemers om elkaar te begroeten, kennis te maken en/of oude herinneringen op te halen. Dit alles onder het genot van een goed verzorgde borrel met heerlijke hapjes, waarbij tevens videobeelden van het afgelopen toernooi en van voorgaande jaren werden getoond. Tevens werd iedereen door de secretaris van de Fishing Dutch Men Foundation, Toine van Ierland, uitgebreid bijgepraat over de komende Penn Challenge , die in mei 2017 weer in Kaapverdië zal worden gehouden.

De prijzen voor het EFSA Nederlands Big Game Vissen werden uitgereikt door de voorzitter van EFSA Nederland. Frans van Oss. Onze gastheer, Robert Valkeneer, EMEA Product Manager Penn Reels nam de prijsuitreiking van de Penn Challenge voor zijn rekening. Wederom kunnen wij rerug kijken op een zeer geslaagd dubbel toernooi, waarbij de winnaars van de Penn Challenge een plaats hebben verdiend om volgend jaar mee te mogen doen aan het meest prestigieuze Big Game toernooi wereldwijd, de Offshore World Championships ( OWC ) 2017, wat gehouden zal worden in Quepos, Costa Rica. EFSA Nederland wenst de winnaars heel veel succes en dankt Robert Valkeneer voor de zeer gastvrije ontvangst!

Hieronder volgen de winnaars van de respectieve toernooien:

Nederlands Kampioenschap Big Game Vissen 2016

1)       Frank en Miranda Koop

2)      Hein en Klaas Hoogduin

3)      Olga Hogeling en Erik Bansberg

Penn Challenge 2016

1)      Frank en Miranda Koop

2)      Hein en Klaas Hoogduin

3)      Kees de Groot en Piet de Korte

Wat begon als een geintje , eindigde in een serieuze zaak.....

Zelf had ik nooit ,vanwege zeeziekte , op een boot gevist. Frank daarin tegen had al heel wat uurtjes op Big Game gevist in Venezuela , 3 x in Mexico  en in Cabo Verde 2015 waar hij voor het eerst deelnam aan The PENN Challenge. Van alle keren dat hij is weg geweest  had hij nog steeds geen fatsoenlijke foto van hemzelf met een Billfish.

Uit liefde voor hem  was ik bereid mijn zeeziekte te trotseren om ervoor te zorgen dat er eindelijk een fatsoenlijke beeltenis van hem en zijn oh zo geliefde Billfish digitaal werd vast gelegd. Daar beloofde ik hem plechtig. Natuurlijk had ik meteen bij het maken van deze belofte Frank gewaarschuwd dat hij waarschijnlijk meer foto’s van mij ging maken dan ik van hem. Frank vond dat ik eerste maar moest zorgen dat ik lang genoeg rechtop zou staan i.p.v. over de reling hangen. Die uitdaging ging ik wel aan! Dezelfde dag heb ik ons als Team Ketupa ingeschreven bij Toine van Ierland – Tournement  Director van The PENN Challenge.

Donderdag 2 juni stonden wij met 24 man om 6:00 uur op Schiphol. Buiten mij nog één vrouw, Olga Hogeling. Zij is dochter van Eric Bansberg , en tevens mede eigenaresse van HengelDiscount  Gigant in Oldenmarkt. Tegen Eric had ik vorig jaar, bij een ontmoeting , nog gezegd : Als jouw frêle poppetje van een dochter zulke zware vissen kan vangen dan moet ik dat met mijn Zeeuws glorie zeer zeker kunnen! Daar konden wij nu op de vroege ochtend weer om lachen. De meeste mannen hadden al meerdere Big Game wedstrijden gevist en waren geen vreemde van elkaar. Buiten mij waren vader en zoon John en Maurits Overmans , van Techvisie Uitzendbureau , ook first timers.

Het is en blijft een lange vlucht. Langer dan mijn maag verdragen kan. Helaas moest ik dan ook tijdens de landing een minder fraaie kant van mijzelf laten zien. Daar stonden wij dan naar 14 uur reizen in Puerto Aventuras Mexico.  Aankomst in het hotel was overweldigend. 36 C° , 85% luchtvochtigheid en een adembenemend uitzicht over de zee. De witte koppen baarde mij al wel een beetje zorgen. Peter Ouwendijk was er snel bij om mij gerust te stellen:” Het was erger dan het leek”. We hadden heel de avond en vrijdag overdag om van de reis te bekomen. Hotel een beetje verkennen, spullen uitpakken , eten en natuurlijk een lekker koud biertje drinken bij het zwembad. Let the holidays begin!

Verschillende mannen waren vrijdag overdag gaan proefvissen. Bij terugkomst liepen zij over met verhalen van 10 tot 17 Zeilvissen , Mahi Mahi , Wahoo’s  en Barracuda’s. Nou dat beloofde wat zaterdag. Vrijdag avond was The  Kick Off party. Een feestelijk opening , onder genot van een hapje en drankje verzorgd door Latitude 20 en  loting van de boten. Meest belangrijk was ook de socializen met mede vissers en boot

captains. Het moest natuurlijk niet te gezellig worden want de volgende ochtend werden we om 7:00 uur fris en fruitig aan de kade verwacht.

Daar stonden wij dan om 7:00, fris en fruitig. Sommige meer dan andere. Tussen 7:30 en 7:45 uitvaren en om 8:00 Lines in. Moeder natuur had echter andere plannen. Zij stuurde voor het gemak ‘snachts nog even een orkaan langs de kustlijn. De havenmeester verbood alle boten uit te varen. Nou daar sta je dan. Een hoop gemompel en gemorrel op de kade. Maar goed dat de Mexicanen geen Nederlands verstaan. Diegene die vrijdag overdag hadden gevist waren nu dubbel gelukkig. Die hadden al een prachtige vis ervaring die niet meer afgepakt kon worden. Er zat niks anders op dan terug naar het hotel te lopen en lekker te  gaan ontbijten, want voor 7:00 uur kun je niet terecht in de eezaal.

Frank ging na het ontbijt  terug naar de haven. Hij had een paar Tarpons zien zwemmen en deze had hij nog steeds op zijn vangstlijst staan. Nog geen 2 uur later stond hij met en grijns van oor tot oor naast mij met camera in de hand. Iemand die daar zijn hond uitliet had de tijd genomen om foto’s te maken. Hij wist Frank te vertellen dat er nog nooit zo een grote vis in de haven gevangen was. De Tarpon was ± 10kg.

Zondag , dag 2, werd onze eerste visdag. Ter compensatie zijn de 8 vis uur van zaterdag verdeeld over de restende 4 visdagen. Dus nu i.p.v. 8 uur per dag visten wij nu 10 uur. Mijn enthousiasme slonk aardig want de zee was ook nog steeds niet rustig. 7:00 uur lines in en 17:00 lines up. Als ik dit maar overleef. Onze eerste boot is “Wild Bill” met captains Danny en David. Terwijl we richting ons plek varen vraag ik aan Danny of hij mij uit kan leggen hoe te handelen en wat ik kan verwachten. Ik leg hem uit dat ik nog nooit op een boot gevist heb en zeer zeker nog nooit een hengel met reel heb gevist. Oeps….dat viel niet in goede aarde. Zijn ogen rolden zover achter in zijn hoofd dat ik alleen nog maar het wit van zijn oogbol zag. We hebben uiteindelijk vriend en vijand verrast met een geweldige vangst.

Frank en ik hadden afgesproken dat de eerste strike voor mij was. Toen er White Marlin werd geroepen was hij minder blij. Die had hij namelijk nog op zijn verlanglijstje staan. 60 lbs wow wat een strijd en dat voor de eerste keer. De volgende ,ook een White Marlin , voor Frank. Weer een witte voor mij van 85 lbs. David stond op het dek te dansen. We hebben hem / haar getaged , foto’s gemaakt en weer vrij gelaten. Wat een  “adrenaline rush”. 2 zeilvissen volgende elkaar snel op. En toen een run  van Mahi Mahi , 6 stuks binnen 15 minuten. 5 tellende want er had een aanval plaats gevonden op eentje. Daar bleef net  4 kg kop en stukje lijf van over. Goed voor een totaal van 915 pnt. Het is een heerlijk gevoel om met 10 vlaggen de haven binnen te varen ondanks dat wij de proefvis verhalen van de anderen nog in ons achterhoofd hadden. Wat een verassing, we waren gewoon dag winnaar.                                                                                                                                      Kees de Groot en Piet de Korte van Team Tuna Boys waren 2e met 685 pnt. Piet had een gevecht met een Blue Marlin gehad van 2 uur. Eentje om voor eeuwig in zijn geheugen op te slaan. Hein en Klaas Hoogduin van  The Hoogduin Brothers , en winnaars van 2015 , zaten met 620 pnt kort achter hun op de 3e plaats. Met The Offshore World Championships in Costa Rica nog vers in hun geheugen waren zij heel gedreven om weer te winnen. Bij terugkomst in de haven was er koud drinken en hapjes voor iedereen .

Maandag weer vroeg uit de veren voor de 2e wedstrijd. Gelukkig is het al heerlijk weer om 6 uur ‘smorgens  daardoor is het toch geen straf! Het , door de hotel , beloofde ontbijt was niet meer dan 15 koekjes , 1 kan heet water en een kan koffie. Je kunt je best wel een voorstelling van  het ontbijt tafereel doen. 20 hongerige vissers en 15 taaie koekjes. Gelukkig had Toine van Ierland geregeld via Bob van Captain Rick’s Sportfishing Center  dat er een uitgebreide lunch pakket kwam met extra voor ontbijt. Dat had Toine weer prima voor elkaar.

Helaas mocht het stevige ontbijt niet baten. Van 8:00 tot 8:15 heb ik een ongenadig lange chum spoor over de reling gegooid. Helpen deed het chummen ook niet want de eerste vis diende zich pas om 10:15 aan. Een Zeilvis. 10 minuten later had Frank de volgende. 4 á 5 voorzichtige beetjes van Zeilvis in de loop van de middag. Rond 15:30 had Frank nog een aanbeet van een Blue Marlin. Deze loste jammer genoeg na 4 minuten. Wij kwamen terug in de haven met het idee dat wij een pak slaag gehad hadden. Maar de schade viel mee.                                                                                                                                            Olga en haar vader wonnen de dag met 565 pnt.2e PENN Force One. Toine van Ierland , onze Tournement Director,  met  zijn vismaat Bartjan Kerklaan vingen 395 pnt bij elkaar. Pierre Bronsgeest ( van Beet Hengelsport Magazine) , Bernards Harms en Gert-jan Oldenboom van The Fishing Dutchmen ( Tevens goede doel waaraan The PENN Challenge gekoppeld is)  behaalde 380 pnt. The Famous Fish Fellows , Le Grande Pescadores en wij alle 3 op de 4e plaats met 300 pnt. Maar nog steeds op een comfortabele 1e algemeen met 1215 pnt. Team HengelDiscount met 855 op de 2e plaats.

Dinsdag de 3e visdag begon ik voor het eerste een beetje zenuwachtig. Niet vanwege de vangsten maar omdat ik de dag ervoor zo ongenadig zeeziek ben geweest. Wat had ik Frank ook alweer beloofd?  Het trawlen duurde maar en duurde maar. Om 10:45 ving ik mijn eerste visje. Een yellow fin Tuna van 8,5 kilo. En daar bleef het bij. Dan duurt zo een dag wel héél lang.

Terug in de haven zagen we op de meeste boten vlaggen wapperen. The Hoogduin Brothers konden 4 Zeilvissen noteren , goed voor 600 pnt. Frans van Oss en Peter Ouwendijk die bekend stonden als The Untouchables waren 2e met 525 pnt. The Tuna Boys verwisselden hun 2e plaats van dag 1 nu met een 3e plaats. The Hoogduin Brothers stonden algemeen 1e met 1240 pnt , wij 2e met 1235 pnt. We nemen nog maar een lekker koud drankje en een hapje te eten. Wederom weer in overvloed geleverd door Latitude 20 in samenwerking met Capt. Rick’s Sportfishing Center.

Woensdag ochtend met frisse zin weer op de kade staan. Er word volop gespeculeerd en gevraagd of ik nerveus was of niet. We waren tenslotte al naar de 2e plaats gezakt. Dit is mijn eerste Big Game toernooi maar niet mijn eerste wedstrijd : “ And it ain’t over ‘till the fat lady sings”.

De hele week voeren we links de haven uit. Nu ging de schipper  van The Puffin meteen naar rechts als enigste. Even was ik het spoor bijster. Even maar hoor want om 7: 30 haalde ik een mooie witte van 70 lbs aan boord. De schipper gooide gelijk een foto ervan op de schippers app , met de mededeling naar mij dat hij de rest wel even wakker wilde schudden. Meteen na de  vangst voer de schipper weer naar links. Voor de haven draaide hij nog een paar rondjes. Logischer wijs ging hij ervan uit dat niemand daar gevist had hetgeen betekende dat er nog iets voor ons rond zwom. En ja hoor , Frank pakte meteen een mooie Zeilvis. Goed gezien van de schipper . De volgende vis was voor mij. Een Barracuda van 8.5 kilo. Weer een nieuw soort voor mij. Frank sloot de dag af met een Wahoo van 16.1 kilo. Wat een bakbeest en wat een gevecht.   Team Marill met Martin Kets de Vries en zoon Bob Hentenaar wonnen de dag met 495 pnt. De Mahi Mahi van Martin was meteen goed voor de prijs van Grootste Non Billfish met een gewicht van 17,5 kilo. Een dubbele winst dus. Le Grande Pescadores lieten 450 pnt noteren en3e waren wij met 405 pnt. Wij wisten  niet hoeveel punten The Hoogduin Brothers hadden dus was het even spannend. Maar toen Hein Hoogduin en Pierre Bronsgeest  , beide in het bestuur van  Stichting The Fishing Dutchmen , ons persoonlijk kwamen feliciteren wisten we genoeg.                           1620 punten was genoeg voor EFSA Nederlands Kampioen Big Game en Kampioen PENN Challenge 2016.The Hoogduin Brothers vulde hun totaal aan met 150 punten tot 1370. Kort op hun hielen waren The Tuna Boys met 1325 pnt.

Samen met de titel “Nederlands Kampioen” winnen we ook een uitnodiging voor The Offshore World Championships in Quepos Costa Rica. Hein en Klaas Hoogduin hebben in april 2016 daaraan deelgenomen als eerste Nederlanders ooit . Nu zal ik de eerste Nederlandse vrouw zijn die daar aan deelneemt.

Inmiddels hebben wij Team Ketupa  aangevuld met , Frans van Oss , Peter Ouwendijk en Martin Kets de Vries. Met de bon voor € 150,00 van HengelDiscount Gigant voor de overwinning op dag één , en onze eerste prijs een bon t.w.v. € 1250,00 te besteden bij PENN / Pure Fishing denk ik dat wij een heel eind zullen komen voor aanvullende materiaal. PENN Challenge heeft ook een eigen Facebook pagina. Mocht je interesse hebben dan kun je ons daarop volgen.

Rest mij nog : PENN Challenge , The Fishing Dutchmen , EFSA Nederland , Capt. Rick’s Sportfishing Center , Raven Fishing & Outdoor , HengelDiscount Gigant , Bistro In petto , Ben Vermeer Groep , Beet , Plain Vanilla , Wim van der Valk Yachts , Zilt aan Zee en tenslotte Legitiem te bedanken voor al hun sponsoring aan het toernooi

Tight Lines to all Miranda Koop

Voor de foto's zie de pagina "Foto's NK Big Game

Miranda en Frank Koop winnen de EFSA NK Big Game/Penn Challenge !!!

Het zit er weer op! De 2016 editie van de EFSA NL NK Big Game/PENN Challenge is voorbij. Het toernooi begon al direct bij aankomst in Puerto Aventuras, Mexico met een waanzinnig goede visserij. Diegene die ervoor kozen om de dag voor toernooi zeewaarts te trekken kwamen terug met enorme vangsten. Sommige teams wisten meer dan 25 vissen, van witte marlijn tot bonito's te haken. Dat beloofde veel goeds voor de daarop volgende dagen.

Helaas! Een snel naderende tropische storm gooide roet in het eten! Op de eerste wedstrijddag konden 26 deelnemers onverrichter zake terugkeren naar het hotel. De Mexicaanse havenautoriteit had alle havens aan de Riviera Maya op het schiereiland Yucatan waar de PENN Challenge tot nader order gesloten!

In overleg met Glenna en Bob van Captain Rick's Sportfishing Center werd besloten de volgende vier dagen langer door te vissen om zodoende de verloren eerste visdag te compenseren. Dat leidde echter tot problemen met het Catalonia Riviera Maya hotel, waar alle deelnemers verblijven. Het hotelmanagement kon/wilde geen medewerking verlenen aan een vroeg ontbijt voor de deelnemers. De vissers moesten het in de vroege ochtend stellen met slechts een paar koekjes en een kop koffie. De ontbijtzaal een half uurtje eerder openstellen bleek een brug te ver voor het hotelmanagement. Geen nood echter. Glenna voorzag de boten van een extra grote lunchbox zodat er best een broodje voor ontbijt gemaakt kon worden aan boord.

Het hoge drukgebied boven Yucatan werd weggedrukt door een sterk laag. Het effect daarvan op de vis werd de eerste feitelijke toernooidag pijnlijk duidelijk. Aan het eind van de dag stonden er maar liefst vier nullen op het scorebord. ondanks dat werden er toch 17 zwaarddragers, een blauwe, diverse witte marlijnen en zeilvissen gevangen en weer losgelaten.

Het winnende team van deze dag, Team Ketupa, Frank en Miranda Koop drukten een zware stempel op het scorebord. Miranda mocht zowel haar eerste witte marlijn, eerste zeilvis als eerste mahi mahi en tonijn langszij drillen!

De Hoogduin Brothers, Klaas en Hein Hoogduin, The Tuna Boys, Kees de Groot en Piet de Korte en Team Hengeldiscount met Olga Hogeling en haar vader Erik wisselden de volgende dagen stuivertje met Team Ketupa. En hoewel bijna alle teams nog kansen op de eindoverwinning hadden op de laatste dag (een blauwe marlijn leverde immers veel punten op), leken de Hoogduin Brothers opnieuw op de overall winst af te stevenen. Vissend 'Costa Rica Style', met PENN Regiment Tuna Series hengels en de inmiddels hoog gewaardeerde PENN Clash 8000 molens, werd menig witte marlijn of zeilvis razendsnel langszij de boot gedrild. De slotdag zouden zij het verschil moeten maken…

De laatste dag en na de finale puntentelling, beste drie resultaten over vier dagen, viel de beslissing in het voordeel van Team Ketupa. Zij zijn de nieuwe EFSA Kampioen Big Game Vissen 2016 en winnaar van The PENN Challenge 2016! Met de winst in de PENN Challenge ontvangt team Ketupa de uitnodiging om deel te nemen aan het WK Big Game om The PENN Challenge te vertegenwoordigen in de Offshore World Championship 2017 in Quepos, Costa Rica.

De familie Koop werd op de voet gevolgd door The Hoogduin Brothers. Zij lieten het de laatste dag uit de handen schieten door een aantal gemiste zeilvissen. Iets wat alle deelnemers deze week moesten ervaren. Een hook up ratio van een op vier zeilvissen is heel gewoon in deze Caribische wateren.

The Tuna Boys wisten, mede door de enige gevangen blauwe marlijn in het toernooi, elke dag billfish te vangen en slopen stilletjes in de top drie overall.

Twee mooie dagresultaten brachten het team Hengeldiscount uiteindelijk op de vierde plaats.

De grootste 'non billfish' in het toernooi, een mahi mahi van exact 18 kilogram werd gevangen door Martin Kets de Vries.

Beste boot in het toernooi is Wild Bill.

In totaal zijn er 69 zwaarddragers gevangen in vier dagen. 1 blauwe marlijn, 30 witte marlijnen en 38 zeilvissen.

Volgend jaar, begin mei, strijkt de PENN Challenge weer neer in Mindelo, Sao Vicente, Kaapverdië. Dan draait het om blauwe marlijn, blauwe marlijn en blauwe marlijn...

Miranda en Frank Koop! Gefeliciteerd met de overwinning!

White marlin

THE PENN CHALLENGE 2016

Puerto Aventuras, Yucatan, Mexico

4, 5, 6, 7 en 8 juni 2016

The PENN Challenge is een laagdrempelig big game toernooi dat jaarlijks gehouden wordt. Het toernooi wordt georganiseerd door stichting The Fishing Dutchmen. Na, Kenia en Kaapverdië, strijkt The PENN Challenge dit keer neer in Mexico. Centraal rond het toernooi staat het goede doel. In Mexico wordt dat de ondersteuning van een wees- of opvanghuis voor minderbedeelde kinderen. Het toernooi wordt zonder winstoogmerk georganiseerd.

Waar gaan we vissen?

Het toernooi wordt in juni 2016 gehouden vanuit de haven van Puerto Aventuras.

Puerto Aventuras ligt aan de Riviera Maya en is gelegen aan de Caribische Zee, aan de oostkust van het schiereiland Yucatan. Playa de Carmen ligt op slecht 10 minuten van Puerto Aventuras.  Vanuit de luchthaven van Cancun is Puerto Aventuras binnen een uur bereikbaar. Gevist wordt vanaf boten variërend in lengte tussen 31 en 40ft, inboards.

Vissoorten

Blauwe marlijn, witte marlijn, zeilvis, wahoo, tonijn, barracuda en natuurlijk de dorado’s, of mahi mahi!! Eind april  – half juli is aan de Riviera Maya de beste periode om een zeer gevarieerde visserij te beleven waarbij de kans op blauwe marlijn altijd aanwezig. In juni worden meerdere zogenaamde ‘grand slams’ (drie verschillende billfish) per dag bereikt door de vloot. Vanuit Puerto Aventuras zijn de visgronden binnen 10 minuten bereikt.

Onderdeel van de PENN Challenge 2016 is het EFSA Nederlands Kampioenschap Big Game voor Teams. De winnaar van de PENN Challenge, mits lid van EFSA, is tevens Nederlands Kampioen en mag de PENN Challenge vertegenwoordigen in:

IGFA en Offshore World Championship

De PENN Challenge 2016 is een ‘Qualifying Event to the OWC.’ Het wereldkampioenschap big game vissen voor teams. De winnaar van het toernooi wordt uitgenodigd om deel te nemen aan het “Offshore World Championship 2017” (OWC), in waarschijnlijk opnieuw Costa Rica. De PENN Challenge is een IGFA Fishing Club Member en ondersteunt het werk van The Billfish Foundation.

De toernooikosten  team

De prijzen zijn nog niet definitief vastgesteld en kunnen nog tot maximaal 200 Euro per team afwijken. Uitgaande van een toernooi met tussen 10  en 15 boten bedragen de kosten als volgt:

Bij twee personen aan boord    € 3.400                 prijs per persoon, € 1.700

Bij drie personen aan boord      € 3.600                 prijs per persoon, € 1.200

Bij vier personen aan boord       € 3.800                 prijs per persoon, €    950

Inbegrepen in de prijs zijn onder andere; 5 volle dagen boothuur, opening party, closing diner, toernooishirt en de organisatiekosten. Alle baten die resteren na aftrek van kosten komen direct ten goede aan het gekozen liefdadigheidsdoel van het toernooi.

Bijkomende kosten, vlucht en hotel op basis all inclusive, bedragen per persoon ongeveer 1.000 Euro bij verblijf van twee personen per kamer  (9 dagen Catalonia Riviera Maya Resort****).

Wil je deelnemen aan de The PENN CHALLENGE 2016?

Neem contact op met Toine van Ierland onze toernooidirecteur +31(0)617106651, of stuur een email naar aierland@xs4all.nl  en schrijf je in.

Deelname toernooi

De inschrijving is officieel nadat de aanbetaling à € 1.000 per persoon is bijgeschreven op het:

ING Bank bankrekeningnummer  NL35 INGB 0678 6016 90 t.n.v. Stichting  The Fishing Dutchmen te Vlaardingen, ondervermelding van “Deelname PENN Challenge 2016, uw naam en teamnaam”.

Kijk voor meer informatie op www.pennchallenge.nl of op onze Facebookpagina; THE PENN CHALLENGE

Na inschrijving en aanbetaling is de reeds voldane aanbetaling onomkeerbaar! Mocht in de periode tussen de aanbetaling en het toernooi, om wat voor reden dan ook,  worden afgezien van deelname dan wordt de aanbetaling niet gerestitueerd. Vol is vol! Datum bijschrijving aanbetaling op rekening The Fishing Dutchmen is bepalend voor deelname.

Vlucht(en), hotel, verblijf  et cetera, zijn niet inbegrepen. Deelnemers boeken/reizen op eigen gelegenheid en voor eigen risico.