Berslagen en updates van het EFSA team

Verslag EFSA EC Shore 2016, door Miranda Koop

Hier zit ik dan alweer.....

Nog geen 5 maanden na de laatste EFSA Shore weer een verslag te schrijven. Inmiddels zijn we alle 7 , anderhalve week thuis. Frank en Clarinda van der Zande , Kees en Linda van de Velde , Maurits en Wilco Keur en ik.

Gewoonlijk wordt er in oktober of november gevist. Het was dan ook een hele rare gewaarwording om in januari al bezig te zijn met het boeken van de overtocht en onderdak zodat we deel kunnen nemen in mei. Frank van der Zande had het weer prima geregeld.

Maandag ochtend , 9 mei , om 08:00 laden, even samen een bakkie doen om vervolgens in 7 uur naar Cherbourg te rijden. Daar pakten we de Ferry naar Roeselare. S’Morgens lekker  uitgerust aangekomen was het een kleine 1.5 uur rijden naar Klimuckridge. Het vertrouwde Sean Og’s doemt op in de verte.

Voor Linda en Wilco was het beide de eerste keer dat zijn deelnemen. Zij konden dan ook niet wachten om de spullen te pakken en naar het strand te gaan. We besloten om alles uit te pakken en naar het strand te gaan om te kijken hoe de mannen van Wales stonden te vissen. Shane Tucker  bood ons aas aan  voor de volgende dag.  Zo dat was geregeld.

Dinsdag tijdens het proef vissen was het niet denderend. We vroegen ons allemaal af of het wel zo een wijs besluit was van EFSA Ierland om in mei te vissen. Voor het gemak werden we in de laatste 10 minuten nog even doorweekt nadat we eerst gezandstraald waren.  In de middag reden we naar Wexford om daar een hengelsportzaak te bezoeken. Clarinda en Linda vissen in het najaar de WK in Ierland gebruiken de tijd om meteen zoveel mogelijk info in te winnen voor dan. De eigenaar deed zijn best om ons alle hulp te bieden. Hij gaf tips over mogelijk goede kralen en haken , voor nu en dan!

Woensdag was het om 21:00 vlaggen parade , inschrijven , vakken trekken , poolen voor grootste plat en rondvis aangevuld met lekkere hapjes tussendoor.  Er doen 7 landen mee. Ierland , Nederland , Duitsland , Wales , Engeland , IJsland , Italië. Voor het eerst waren er zelfs 9 vrouwen. Voor onze 2 nieuwelingen was het een feest. Zij vonden het allemaal heel erg relaxed . Ons kent ons en iedereen wilde weten wie die 2 nieuwe waren. Vooral Wales had interesse in Wilco aangezien hij de broer is van Maurits. ”Die onbekende jongen “: die kwam , zag en overwon in 2014. Het zou toch niet waar zijn dat er meer overwinnaars uit dezelfde nest komen?

Donderdag  ochtend tijdens het ontbijt  was het een drukte.  De Italianen waren met 15 man sterk en dat was te horen.  Om 13:30 aas halen. Ik had een dubbel pakket peelercrab in mijn tas zitten en Clarinda vond een dubbel pakket makreel. We gaven deze af omdat wij geen van beide de risico wilde nemen dat wij gediskwalificeerd zouden worden bij een evt. tassen controle.  Clones Beach was het eerste parcours. Maurits waande zich een rally rijder langs de prachtige Ierse wegen.  Gevolg……ik was autoziek. Maar dat mocht de pret niet drukken. In B vak ging ik een hele tijd samen met Mike Flynn op. Zijn laatste draai leverde 2 smoothhounds op, wat hem op een voorsprong bracht. Maar ik was trots op mijn 2e plaats met 170 cm. Terug bij de auto bleek dat de dames het geweldig gedaan hadden. Clarinda viste têt-á-têt  met Tina Lustig om het uiteindelijk te winnen met 244 cms . Zij wist 2 smoothhounds en een doggie samen met 4 andere vissen binnen te draaien. De domper kwam toen de mannen van C-D en E terug kwamen. Cees van de Velde was 7e. In de eerste draai had hij vis om daarna 3 uur geen schub meer te vangen. Hij verraste zichzelf met een trek van 3 denkende dat hij de manier weer gevonden had. Maar helaas. Maurits was  8e in C vak met 127 cm.  Ook hij ervaarde eerste draai vis en één doodse stilte voor 3 uur. Frank van der Zande vervloekte zijn plek in E vak. Dat het heel plekkerig was bleek wel uit het feit dat de 2 duitse vrouwen die 6 en 9 nummers verder op stonden 475 en 493 cms hadden. Terwijl hij zelf met pijn en moeite 110 bij elkaar kon schrapen. Wilco Keur stond in het A vak vlak bij Clarinda, werd 8e met 169 cm. Linda van de Velde stond 3 plekken bij mij vandaan in B vak. Zij had het heel zwaar en mocht zich gelukkig prijzen met 2 visjes. Toch waren de eerste indrukken over het algemeen heel leuk wat Ierland betrof. Dat het een moeilijk visserij zou blijven dat hadden wij na 2 worpen al door. Je moest in het eerste uur je vis vangen en hopen dat je in de laatste ook nog een putje kon vinden. Het was ook heel duidelijk dat er ook iets op je lijn moest zitten. Oranje /gele en roze/witte kralen werkten toch wel het best. Het was ver na 23:00 eer wij terug waren bij Sean Og’s. Even gauw wat eten en naar bed. Morgen weer een dag.

Vrijdag bij het ontbijt bespraken we nog het een en ander. De vooruitzichten waren weer N/NO 5 á 6. Het zal weer een zware dobber worden. Volgens  lokale vissers was er op Ballinouart, het parcours van die dag,  nog minder vis. Nog samen wat lijnen knopen ,strategieën bespreken  en weer aas halen om 13:30. Gelukkig was het nu maar 20 minuten rijden langs een redelijk rechte weg. Op de parkeerplaats ontdekte Wilco dat er iemand de avond van tevoren een deuk van ongeveer 40cm breed boven de wiel  van zijn auto had gereden. Jammer genoeg hadden ze in het donker geen briefje achter gelaten.  Zijn woede leek hem vleugels te hebben gegeven. Hij viste een prachtige 1e plaats in zijn vak met 526cm. Zelf was ik 6e met 71 cm. Frank 9e met 53cm , Clarinda 10e met 25cm , Maurits 8e met 195 en Cees 5e met 195cm. Jammer genoeg wist Linda helemaal niks te vangen. Er zat maar een ding op, wonden likken en snel naar huis. Daar lag  1.3 kg Sirloin Steak  op ons te wachten. Die gingen Maurits , Wilco en ik  lekker opeten met brood terwijl we de wedstrijd bespraken. Eigenlijk viel er weinig te bespreken. Je had een vis voor je of niet. Het was een kwestie van op de banken gooien , binnen trekken en de geulen zoeken. Op tijd naar bed want we werden om 8:30 verwacht voor het aas.

Zaterdag ochtend stonden de meeste gezichten nog in slaap stand. Vandaag was het erop of eronder voor 4 teams. Nederland zal daar niet bij. Duitsland A stak er , met 91 punten , met kop en schouders oven uit. Italië B en Ierland A beide met 78. Wales B op hun hielen met 74 . Slikken , makreel en sandeel was het aas waar ermee gevist zou worden. We moesten dus hopen op botten in het eerste uur. Ballincourt was maar 10 minuutjes rijden met een beperkte aantal parkeer plaatsen. Het was dus haasten geblazen. In A vak viste ik voor mijzelf  een heel teleurstellende 9e plaats.  Wel was ik trots op mijn mooie tarbot van 25cm. Toevallig liep er een fotograaf langs van The Irish Fisheries Board. Hij was met een verslag bezig over wedstrijd visserij en kon wel een paar foto’s gebruiken van mijn tarbot. Cees 5e met 94cm , Clarinda 10e met 23cm , Maurits en Frank 11e  en 12e . Linda jammer genoeg haar 2e nul in deze competitie. Wilco vist een mooie 4e plaats in D vak waar hij het tegen Maurits op nam.  Het liep dus absoluut niet als gehoopt. Terug bij de auto kwamen we tot de ontdekking dat er geen pijl op te trekken was. Niemand kon voorspellen hoe of wat. We moesten maar wachten tot 19:30, dan zou de prijs uitreiking plaats vinden.

Douchen , omkleden ,auto alvast laden , lekker socializen met iedereen , hapje eten en er gewoon een gezellige avond van maken. Hij kwam , hij zag , maar hij overwon niet zo overtuigend als zijn broer in 2014. Maar dat we trots op Wilco konden zijn dat stond vast. Hij viste een schitterende 10e plaats. Cees van de Velde en ik deelden een 21e plaats. Clarinda 36e , en de rest viel van de eerste pagina af.

Teams

Goud Duitsland A  132 punten .

Zilver Ierland A n 113 punten.

Brons ging naar Italië B met 111 punten.

Individuelen

Goud  Andreas Burkhardt  Duitsland 36 pnt

Zilver Volker Claus Duitsland 35 pnt

Brons Roberto Loi Italië 34 pnt

Dames

Goud  Ines Birnstiel  Duitsland 28 pnt

Zilver Annette Poehler Duitsland 27 pnt

Brons Miranda Koop Nederland 25 pnt

Maurits Keur zat samen met Dave Lovelock , Ken Forsyth en Hans-Juergen Glaeser  in het bronzen 4 mans team

Wilco Keur zat samen met Kim Bowden  en Ken Forsyth in het brozen 3 mans team

Al met al heerste er een heel ontspannen en gemoedelijke sfeer. Voor Linda en Wilco is het zeker voor herhaling vatbaar. Het mengen van de verschillende nationaliteiten maakte het heel gezellig. Jammer genoeg waren de parcoursen heel erg plekkerig. Je moest heel actief vissen en constant zoeken.

Tijdens de prijs uitreiking hebben we heel veel deelnemers  enthousiaste gemaakt voor 2017. Dat duurt nog 18 maanden. Maar voor je het weet zit ik  weer het verslag te schrijven.

Tight Lines en misschien tot in Domburg  Miranda Koop

Hallo visvrienden en vriendinnen,
Na een lange reis zijn Linda en Clarinda samen met 5 andere Nederlandse EFSA deelnemers dinsdag aangekomen in het mooie Wexford in Ierland.
Woensdag hebben we 2 uurtjes gevist want ja dagje zonder vissen is lastig😊
Woensdagavond vond de opening plaats waarbij voor de 3 visdagen de vakken worden geloot. Er zijn 9 verschillende nationaliteiten uit Europa aanwezig. In totaal zijn er 65 deelnemers waaronder 9 dames.
Donderdagmorgen hebben we nog wat lijntjes aangepast en zijn in de middag nadat het aas was verstrekt naar het wedstrijdparcours gegaan. Op het strand aangekomen werd in de vakken het plaatsnummer geloot.
De verwachtingen waren goed er werd verteld dat er veel vis zou zijn.
Om 16.00 uur begon de wedstrijd die vijf uur duurde. Ik begon met een mooie start in vak A en wist in de eerste draai een hondshaaitje en een maatse wijting te vangen. Vis moet 18 cm. zijn. Om mij heen werd weinig gevangen en het bleek dat dit heel de wedstrijd zo zou zijn.
Na contact te hebben gehad bleek dat dit ook in vak B zo was. In de andere vakken was het beter maar ook zeer plaatselijk. Zo kon je zelf 5 maatse vissen hebben en paar nrs verder had er 20, er was veel ondermaatse vis. Om 9 uur was het einde wedstrijd en had ik zelf 7 maatse vissen waarvan 1 hondshaai, 3 smoothhound, 2 wijtingen en 1 schol.
Linda wist 2 maatse wijtingen te laten noteren.
Van de andere nederlanders had miranda koop het ook goed gedaan en de rest was middelmatig.
Vanmorgen werd de uitslag bekend en bleek dat ikzelf mijn vak heb gewonnen en linda als 9e in haar vak is geëindigd.
Miranda Koop was 2e in het vak.
Met EFSA team waar Frank vd Zande, Kees vd Velde, Maurits Keur, Miranda Koop en ikzelf in zitten, staan we nu op een 4e plaats.
Wilco Keur en Linda vd Velde vissen individueel.
Vanmiddag om 16.00 uur start de 2e wedstrijd.
Nu gaan we eerst materiaal herstellen en genieten van het zonnige weer.